Sider

MED ROM FOR KREATIVITET

torsdag 14. januar 2016

Grått med litt bling attåt!

Her omkring kryper gradestokken stadig nedover, 
så gode votter og lue som dekker frosne fingre 
og øreflipper, er aktuelt som aldri før!
Av tre grå lamullsgensere, 
tovet i vaskemaskin, 
laget jeg et varmende sett;
***
lue, votter og en veske.
De tre genserne var klær pappaen i huset hadde vraket,
og i tovet utgave ble de faste og fine, 
tre nyanser og med fin variasjon i tekstur.
Tross dette, kan jo grått på grått på grått bli noe flatt.
Jeg trengte...
***
BLING!
***
Jeg fant fram noen ødelagte juggelsmykker, kjøpt litt her og der. 
Det blanke "sølvet" og de blinkende "diamantene" 
var akkurat det jeg trengte for å gi ulla et lite løft.
LUA
Lua har en spiss topp og store øreklaffer.
Den består av kun to deler, 
satt sammen med en søm fra panna til nakken.
Lua fikk bling på øreklaffene, 
heklet kant rundt åpningen 
og restegarnsdusker.
VOTTENE
Vottene er laget av en kombinasjon av de tre grå stoffene.
Hver vott består av tre deler: 
håndbak, håndflate og tommeldel.
Sy sammen håndflate og tommeldel først.
Bruk tett sikk-sakk
eller overlock-maskin.
Sømmene skal være på utsida av votten!
Skal du dekorere votten, 
er det lurest å gjøre det før du syr votten helt sammen.

Her er det mange fine muligheter for dekor:
applikasjon, broderi, pynte med perler, knapper, smykkerester.
 Jeg festet sølvpletter oppå håndbaken, 
de blinker som snøkrystaller.
***
*********
VESKA
Veska er en konvoluttveske med plass til nettbrett,
 men kan selvfølgelig brukes som en tradisjonell dameveske. 
Også den pyntet med bling.
Glidelåsen jeg hadde var alt for lang, 
men istedenfor å kutte den, ble den til en solid bærestropp.
Mellom ulla ytterst og foret inni,
 har jeg et lag med hylleplast fra IKEA.
Det gjør at veska holder fasongen 
uansett om det er lite eller mye i den.
Dette er fine måter å bruke tovede lamullsgensere på.
 Noen tover lite andre mye. 
Blir stoffet veldig stivt etter toving,
 passer det nok best til vesker, sitteunderlag ol. 
Mykere resultat er fine til store og små plagg, applikasjon ol.
*****
I stabbursveggen på Kirkeby.
Dette er et prosjekt jeg lagde for ett år siden,
Kjære fotograf Guro tok bildene,
og Ella er hutrende, sporty og smilende modell!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen til meg.
Det setter jeg veldig pris på
Klem Kristin