Sider

MED ROM FOR KREATIVITET

torsdag 26. mai 2016

Å lage et arvestykke.


Bunad og bekkeblom!
Foto: Guro Skjelderup

I det siste har det vært få blogg-innlegg fra meg.
Jeg har på ingen måte ligget på latsida, tiden har bare ikke strekt til...
Det er mange spennende oppdrag på gang, og de spriker i alle retninger!
 To brudekjoler er "in the making", 
og naturlig nok kan jeg ikke avsløre noen bilder av dem ennå.
I tillegg er hodet og idebanken fylt av spreke, fargerike stoffer og mønstre fra Tanzania.
Det har kanskje vært litt mye, selv for meg, 
så jeg har rukket en tur nedi kjelleren også den siste tida...

Men, den største oppgaven i det siste har vært å gjøre ferdig Ella sin Nordlandsbunad,
 og planlegge og gjennomføre konfirmasjon.
Arbeidet med bunaden, spesielt broderingen, har jeg jobbet med i 2-3 år allerede.
 Det har tatt så lang tid fordi jeg ikke har prioritert det høyt nok. 
Det var vel noen redesign-prosjekt eller strikkeprosjekt 
jeg hadde mer lyst til å jobbe med først.
Men konfirmasjonsdatoen var satt, 
og det er utrolig hvor mye en får gjort under litt tidspress...


Monteringsarbeidet var veldig spennende, og jeg fikk kyndig veiledning 
av min aller kjæreste Ruth i denne perioden! 
Å lage denne bunaden fra A til Å har vært en viktig prosess. 
En bunad er mer enn en kjole.

En bunad er en overlevering
En bunad er del av en familiehistorie
En bunad er et arvestykke

Helst skulle jeg jo ha hatt Mamma på sidelinja i dette arbeidet,
 og hun ville ha storkost seg. 
Hun var den som lærte meg å sy og lærte meg gleden ved å skape. 
Hun ga meg det første viktige innpasset i alle de spennende teknikkene
som finnes innenfor tekstilt arbeid. 
Hun døde så brått fra oss i 2009, og savnet er fremdeles enormt, 
men jeg har prøvd å mane hennes overføringer videre inn i Ellas bunad. 
Dette er kanskje litt svulstig uttrykt, men sånn er det for meg!

Ella strålte på konfirmasjonsdagen, hun elsker bunaden sin 
og har fått anledning til å bruke den hele fire ganger allerede!


Brodering på gang!


Takk, kjære Ruth for all god hjelp og nært vennskap!


Det skumleste: å klippe i stoffet...


Utprøving, monogram eller navn.
Det ble Ella.



Fiks ferdig.


Arvestykke mot et bakteppe av slekters gang...
Monteringsarbeid på hytta i påsken.


Siste kontroll av "sjefen".
Artig sveis, Ella!


Kan det bli mer nasjonalromantisk!
Sval blond ungdom i bunad som danser gjennom bjørkeskogen midt i våren!!!
Foto: Guro Skjelderup

1 kommentar:

Takk for at du legger igjen en hilsen til meg.
Det setter jeg veldig pris på
Klem Kristin