Sider

MED ROM FOR KREATIVITET

søndag 12. juli 2015

Kaffe Fassett - et overflødighetshorn!

I dag tok vi endelig turen til Hadeland Glassverk og sommerens utstilling: 
KAFFE FASSETT - 50 YEARS IN COLOUR

Utstillingen står til 16.august, åpen hver dag, 
og jeg anbefaler på det varmeste alle å ta turen til Hadeland Glassverk.

 

Denne kreative karen har holdt på i 50 år, 
50 år med farger og mønster 
og utradisjonelle måter å bruke våre tradisjonelle tekstile teknikker på!


Jeg har kjent til Kaffe Fassett i de siste 25 åra, 
siden jeg jobbet på Husfliden i Oslo i studietida. 
Butikken tok inn alt det vakre garnet fra  Rowan
og med det, ble vi kjent med Kaffe Fassetts fantastiske univers!

Jeg har vært en ihuga strikker siden jeg var liten jentunge, 
men innfallsvinkelen var alltid den tradisjonelle norske
 med lusekofter og hønsestrikk. 
Et solid grunnlag!
Så ble jeg kjent med Kaffe Fassett
 og hans utradisjonelle måte å tenke
 farger, mønster og blanding av garnkvaliteter på.

Jeg elsket det fra første stund!





















Restegarn og tusen nyanser sammen fikk et nytt innhold.
Intarsia-strikking var i starten en utfordring, men alt kan læres.


Kaffe Fassett har ikke drevet bare med strikkedesign.
Lappeteknikk, broderi og mosaikk 
er felter han mestrer til fulle!

Han viser hvordan inspirasjon kan hentes overalt. 
Blomster, blader, frukt og grønnsaker. 
 Naturen sparer ikke på noe når det gjelder farger.
Dette tar Fassett med seg inn i sine arbeider,
 enten det er store naturtro blomster, 
eller i sin lek med de enkleste grunnformer:
 striper, sirkler, trekanter og kvadrater.





Veien fra en krukke med frukt- og bladmotiv 
til saftig og fargerike strikkeplagg virker helt naturlig!
Inspirasjon finner en overalt!




Det vakreste kålhodet i mils omkrets!


Glad og fornøyd Kristin etter en dag med
 fargesprakende,
 inspirerende 
og 
frigjørende påfyll!

TA TUREN DU OGSÅ!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen til meg.
Det setter jeg veldig pris på
Klem Kristin