Sider

MED ROM FOR KREATIVITET

tirsdag 4. oktober 2011

Herlige høst!

Høst er epler og kjølige dager.
Høst er tweed; vakre ullstoffer vevd i rutemønster
 i diskrete duse farger.
...og nå ER jo høsten her og vi kan kose oss med alt dette!

Jeg har alltid vært fascinert av høstmoten.
Jeg kan aldri få nok av lune plagg i strikk, ull, tweed i høstens fargepalett i rust, brunt, orange, rødt og flaskegrønt.
Utallige utklipp har inspirert meg.
Og her er noen som satte meg på ideen om å kombinere forskjellige stoffer i ett plagg:

DEN GRÅ EMINENSE: UTGANGSPUNKTET


I vår kjøpte jeg 4 herrejakker på Fretex i Lillestrøm.
 Butikken der det alltid lurer noen skatter...
Hva kunne jeg så få ut av disse herrejakkene?
Jakkene var alle i avstemte duse farger,
litt kjedelige kan du si,
men et nytt liv var i vente selv for den grå eminense.

Så kom den mest slitsomme delen av redesign-arbeidet: å sprette fra hverandre de gamle klærne. Det støver og tar tid, men det er bare å sette igang!
Å bare bruke de fire jakkestoffene var jeg redd ville bli litt tamt og kjedelig. Jeg trengte en kraftig farge som kunne definere sømmer og stramme det hele opp.
Det måtte bli noe rødt...
På vårens korps-loppis fant jeg en rød skotskrutete stoffrest, det skulle få bli med på reisen!

Planen var en kjole.
 Tweedstoff og klassiske modeller, som stramme spencerkjoler, går godt sammen, synes jeg.
Likte siluetten på disse kjolene

Favorittkjole-mønsteret mitt var midt i blinken! 
Et mønster der skjørt og overdel består av mange små deler var ypperlig når materialene jeg hadde å jobbe med var så oppstykket.


DET FERDIGE RESULTATET:
Det røde stoffet ble rufsete tittekanter,
i tillegg laget jeg røde stikninger og ryggen preges av en markant rød glidelås!
Slik blir ikke inntrykket så prektig...

 
HØST ER LUNE PLAGG I TWEED!

Kjolen klippet, sydd og i boks,
men fremdeles masse fint stoff igjen!
Et matchende skjørt til Ella?
En veske eller to?
FORTSETTELSE FØLGER...

2 kommentarer:

  1. WOW!! Lekkert! Virkelig imponerende.

    SvarSlett
  2. Utrolig flott kjole!!
    Gjenbruk av ull og tweed helt i min ånd!
    Håper ikke du har noe imot at jeg har pinnet noen av bildene dine, hvis så si i fra så skal jeg fjerne de:)
    http://pinterest.com/charlottelise/tweed-plaid-wool/

    Forøvrig kjempefin blogg du har, kom tilfeldigvis over den:) Masse fin inspirasjon!

    Hilsen Charlotte~

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen til meg.
Det setter jeg veldig pris på
Klem Kristin