Sider

MED ROM FOR KREATIVITET

mandag 31. oktober 2011

en klassiker:olaskjørt!

Jeg elsker omsøm av klær!
Ja, for det var det det het før i tiden, før det engelske ordet redesign fikk innpass.
Mamma sa mange ganger:
"Hadde det ikke vært for arving av klær, sying, lapping og omsøm, hadde vi vel gått kleslause!"
Og denne arven har jeg veldig kjær. Ikke lenger av nødvendighet kanskje, men heller av prinsipp. Prinsippet om gjenbruk, for samvittigheten min tillater ikke FOR mye bruk og kast.
I omsøm ligger det også mange kreative utfordringer.
Gleden over et ferdig produkt er alltid stor. Et kreativt arbeid er fullført, dynga er spart for litt søppel og jeg holder i hevd tradisjonen og arven etter mamma.


En litt for trang olabukse fikk gjennomgå en runde omsøm. Fra olabukse til olaskjørt er en klassiker kjent fra hippietida. Da var det også vanlig blant de mest kreative å dekorere omsydde klær, noen ganger for å skjule flekker og hull, eller bare for å gi plaggene  en egen identitet.

Min tapning anno 2006 ble et realt hverdagsskjørt med applikerte blomster pyntet med gamle knapper.

Teknikken; Innersømmen på buksa sprettes opp. Sømmen midt foran og midt bak sprettes opp et lite stykke, så "spissene" kan legges over hverandre. Klipp av buksebeina i ønsket skjørtelengde. Det er nå en trekantig åpning foran og bak. Disse tettes med stoffet du klippet av (evt et annet stoff)


2 kommentarer:

  1. Veldig fint, Kristin! Moro å følge bloggen din!

    SvarSlett
  2. Så flink du er, skjørtet ble veldig morsomt.
    ;o)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen til meg.
Det setter jeg veldig pris på
Klem Kristin