Sider

MED ROM FOR KREATIVITET

mandag 7. november 2011

Min kjære Kaffe Fasett-jakke: redesignet!


På 90-tallet kom Kaffe Fasett med sine fantastiske strikkeplagg, og jeg lot meg inspirere!
Valmuemønsteret var bare ett av mange jeg ga meg i kast med.
Men etter mer enn 15 års flittig bruk, var jakken noe utslitt og fasongen ikke helt up-to-date.
Kaste? -ikke aktuelt!
Og å gi den fra seg kom heller ikke på tale.
HER MÅTTE DET REDESIGNES!

Her er utgangspunktet, og ivrig som jeg er, er kanten nederst allerede klippet av.
 Å sette saksa i dette plagget, som på mange måter var MEG i så mange år,
var ikke så trist, for jeg var full av ideer !

VESKEN:
Litt steg-for-steg:
 Av ermene lagde jeg en veske der jeg kombinerte strikk med lær. Fronten og bakstykket på veska ble av strikk, mens sidene, hanken og bunnen ble av lær.
Materialmotsetningene i den myke tekstilen og det stive læret ble en utfordring.
De strikkede delene ble stivet opp med myk plast (her kan du bruke spisebrikker i plast, eller som meg; tynn plastmatte fra Ikea til å legge i kjøkkenskuffer)
Sydde plasten fast på baksiden av strikken og klippet helt inntil plasten.
Forstoffet la jeg bak og brettet over mot forsiden så sårkanten på strikken ble dekket.
Lærdelene til bunn og sider. I kjent Kristin-stil: hulling og hekling!

RESULTATER!
Pute og veske
Den ferdige veska sammen med puta jeg lagde av bolen på jakken!


 LUE!                                                                                          Av kanten nederst på jakken ble det en snerten lue med litt turbandetaljer. Her danderte jeg den lange strimmelen rundt hodet og sydde den sammen. Så plukket jeg opp masker i matchende garn og strikket en topp.
 Et snev av turban i nakken...

FINT SAMMEN!
Her poserer veska og puta sammen med en stor pute jeg laget av det broderte veggteppet til onkel Bjørn. Jeg brettet teppet slik at det motivet jeg likte best kom på fronten av puta.
En stor pute som er super å ha i ryggen i husets dagseng!

Kristins røde tråd har vært på ferde igjen, og hun som drar i "trådene" er fornøyd. Med denne redesignrunden har det vakre strikkeplagget kommet fram i lyset igjen.
Nå i ny tapning som pute, veske og lue!

PS:
Fremdeles har jeg noen småbiter igjen av min kjære Kaffe Fasett-jakke,
så det kommer sikkert mer...

5 kommentarer:

  1. Herlig Kristin . Elsket alle tre produktene! Bente

    SvarSlett
  2. KRISTIN, DU ER SÅ FLINK!!!
    Dette var bare rålekkert alt i hop!

    SvarSlett
  3. Så fint det ble alt sammen!
    Har stor glede av bloggen din, jammen bra du begynte med den!Anne

    SvarSlett
  4. Så fint det ble, Kristin. Du er så flink!

    SvarSlett
  5. Når jeg ser deg for meg så har du på deg den jakka!!! Den ER deg for meg. :-)Antakelig har du den på deg på bildene jeg har fra Heimtun 94/95 også ;-)

    SvarSlett

Takk for at du legger igjen en hilsen til meg.
Det setter jeg veldig pris på
Klem Kristin