Sider

MED ROM FOR KREATIVITET

torsdag 12. november 2015

Knæsj og knall! Gro si fine veske.

***
Jeg ser på kalenderen, og konstaterer at alle høstens kurs er i boks.
 Og FOR en opplevelse det har vært!
Så mange hyggelige møter, aktive lag og kreative damer!
*
Og våren er nesten fulltegnet, 
så det gleder mitt hjerte at folk har lyst til å drive med redesign.
Har du lyst til å delta, meld deg på ett av kursene mine!
HER får du en oversikt over hvor og når, 
påmelding skjer via den lokale arrangøren.
Ønsker du å hyre meg?
 Send meg en mail, eller legg igjen melding her på bloggen!
*
På kursene har du mulighet til å fikse på klær som ikke helt passer,
 lage helt nye ting av gamle tekstiler, 
snappe opp tips og ideer for videre redesign-arbeid. 
Til og med ren sømkunnskap kan du risikere å komme hjem med!
*
Dette har blitt redesignet denne høsten:
 slips, olabukser, ullplagg, lærjakker, broderier, blonder,
 ullpledd, gamle gardiner og duker, herreklær og dameklær, 
og plagg har blitt sydd både inn og ut!
***
Veska til Gro

Jeg har lyst til å vise dere ett eksempel fra denne store produksjonen, 
nemlig veska Gro fra Vestby lagde i oktober.
(Jeg prøver å skjerpe meg på å ta bilder underveis, men noen kurs er travlere enn andre.)

Her får dere se prosessen med å skape om 
et fargerikt 70-tallsbroderi og en rød skinnjakke 
til en fantastisk showstopper veske.

Unik og spesiell, og som garantert vil vekke oppmerksomhet.





Prosessen:
Gro brukte hele ullbroderiet
Lagde lærstrimler i samme lengde som broderiet.
Lærstrimlene ble hullet rundt alle sidene 
og siden heklet rundt med knall oransje bomullsgarn. 
Her ble det vurdert både mørkebrunt og rødt garn,
men valget falt (heldigvis) på den skarpe oransjfargen
som gir veska enda mer "attitude"!
Sidevangene er i tillegg stivet opp med plastmatte.
Delene ble foret hver for seg med kraftig bomull-stoff.
innvendig lomme ble laget av forstykket av lærjakken,
så lommen er en lomme med lomme på!




Delene ble sydd sammen,
og hjørner ble sydd i bunnen for å skape "rom" i veska. 



Hanken lagde hun av lær fra jakka.
Så smale at det holdt med å slå hull midt på, 
som hun heklet i fra begge sider,
fin effekt!
Lær på toppen og oransje glidelås.


Misunner henne virkelig denne flotte kreasjonen!


Foto: Gro Nordby



2 kommentarer:

Takk for at du legger igjen en hilsen til meg.
Det setter jeg veldig pris på
Klem Kristin