Sider

MED ROM FOR KREATIVITET

torsdag 4. desember 2014

Vintage, veske og Vegard! 3.episode i boks.

Plunder og heft, knute på tråden og stress! 
Jammen gøy å sy med stoppeklokka hengende over seg!

Vintage-mønster
Først ute i denne runden fikk vi utdelt et vintage-mønster.
En lekker bluse fra 70-tallet. 
Jeg ble helt nostalgisk! 
Det er jo nettopp slike mønster jeg er vokst opp med. 
Som barn elsket jeg å bla gjennom Mammas Burda-blader og Stil-mønster.
Her kunne jeg drømme meg bort og ut,
 og inn i den fantastiske garderoben jeg skulle sy til meg selv...

Jeg har forresten fremdeles en skikkelig soft spot for Burda-blader.
 På arbeidsrommet mitt har jeg flere årganger og blar stadig igjennom dem på let etter det rette mønsteret.
 Nyttig og fin mønsterbank.
 Jeg kasta meg rundt uti Ytre Arna 
og gikk for stormønstret stoff i Marimekko-stil; 
oransje, rosa og brun, vi snakker 70-tallsinspirasjon her!
Koste meg skikkelig, og skyndte meg langsomt.
Rakk til og med å lage et belte!
 Knyttebelte i kimonostil.

 Walters våte 70-tallsdrøm
 Solveigs Damien Hirst-prikker.
 Vegards rødgrønne versjon
 Willys mønstermix
 Annes silkedrøm, som både kom på førsteplass og ble episodens mesterstykke.
Gratulerer Anne!

Redesign, fra rosa miniskjørt til veske.
Da vi så hva vi skulle redesigne, lo vi godt.
Skjørtene var de vi fikk i oppgave å sy da vi var på 2.gangsintervju i Bergen i mai!
en intens time senere hadde vi kreert dette;
Her var det ikke noe tid til å tenke, bare gyve løs på første og beste ide!
Fant noen ganske grusomme volangbånd i hylla,
 men en rosett senere, var tema klart for meg i mitt lille hode;
Dette skulle bli selskapsveska til en havfrue!

Holdt helt til mål!
 Anne
 Solveig
 Willy
 Walter
 Vegard

Dag to og søm av bukse til oss selv:
Gikk for en "Greta Garbo-look"

Ha det Vegard, hyggelig å bli kjent med deg!
Alt var bare "smooth" med deg! 
Full av energi, humør og crazy løsninger!
Neste uke:
Bildet lyver!
Det blir ikke mye tid til å slappe av på sofaen da heller...


6 kommentarer:

  1. Nikoser meg med programmet! Sympatisk gjeng du var sammen med. Lærer noe og blir inspirert! Ingrid

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Ingrid! Koselig med fine tilbakemeldinger. Synes NRK har klippet oss sammen akkurat slik vi var; en fin og sammensveiset gjeng, som ikke var så opptatt av konkurranseaspektet! Feel-good-tv! Kristin

      Slett
  2. Skikkelig bra tv! Hele familien sitter som støpt foran tv'n og heier på deg:)! Er du forresten opprinnelig fra Kristiansund? Hvilken skole var moren din tekstil-lærer? Kanskje jeg hadde henne;)

    SvarSlett
  3. Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Mamma jobbet på Frei barneskole

    SvarSlett
  4. Hei!
    Den buksa du sydde med knappene foran var utrolig stilig! Vet du hvor jeg kan få tak i mønsteret? Har lyst til å sy meg et par :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marie!
      Så fint at vi i Symesterskapet får deg til å ville sy! Buksemønsteret jeg brukte hadde jeg laget selv (gjorde endringer på et Burda-mønster) Går du til en stoffbutikk har de gjerne masse mønster for salg, kanskje du finner et buksemønster som ligner! Lykke til! Kristin

      Slett

Takk for at du legger igjen en hilsen til meg.
Det setter jeg veldig pris på
Klem Kristin