Sider

MED ROM FOR KREATIVITET

søndag 14. januar 2018

Strikk med ombrée-effekt

Godt nytt år, kjære lesere av Kristins røde tråd.
Det er snørike dager her hos meg,
 og ideelt sett burde jeg snørt min sekk og spent mine ski...
Et trøblete kne gjør at jeg må reire meg inne med spennende strikke- og hekletøy. 
Ingen dårlig erstatning, spør du meg!

Det jeg vil vise dere i dag, er et prosjekt som starter ett sted, 
men som ender et helt annet sted. 
Ikke uvanlig hos meg egentlig, 
da mye skjer underveis i den kreative prosessen.
Det som skulle være redesign av en skinnkjole, endte som et rent strikkeprosjekt.
 Jeg sydde meg for et par år siden en kjole i grått skinn, 
av en bukse og et skjørt jeg fikk av en kollega.
 Kjolen var brukt bare en gang, for jeg var ikke helt fornøyd med passformen. 
Tenkte så å dele kjolen opp i to,
 lage et rent skjørt av underdelen, og la toppen bli en del av en lang vest.
OK vi går i gang...
Kjolen deles og skinnskjørtet er raskt i boks.


Overdelen skulle bli en lang vest med strikket "skjørtedel" og med en stor løs hals til. Restegarn i sort og gråtoner skulle brukes opp i dette prosjektet.


 Jeg strikket halsen først, for å se på effekten av både strikketeknikk og fargebruk.
 Jeg ønsket å oppnå en ombrée-effekt,
 ved å la gråtonene skifte fra lys til stadig mørkere nyanser. 
Hele veien strikket med en sort tråd ved siden av.



Halsen er sydd sammen litt vridd, 
så effekten er en asymmetrisk krave som snor seg rundt halsen.

Hvordan skulle jeg få til skjørtet, med sine spisser? 
Det ble litt prøving og feiling, for å si det sånn.
 Men slik er det for den som skaper uten oppskrift. 
Løsningen ble "Missoni"-tagger som gradvis ble større. 
På den måten fikk jeg et skjørt med A-fasong og en taggete kant nederst.


























Etter mye strikking går det opp for meg at strikkeskjørtet er litt for smalt 
til å passe på skinnoverdelen.
 Litt motløs der en stund...
Strikkeskjørtet passet derimot perfekt som skjørt! 
Change of plans!
Det ferdige resultatet ble altså et skjørt, godt og varmt over stumpen i vinterkulda, 
og med en morsom hals med asymmetriske snipper. 

Den grå skinnoverdelen lever videre i et annet prosjekt en gang inn i framtiden...















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen til meg.
Det setter jeg veldig pris på
Klem Kristin