Sider

MED ROM FOR KREATIVITET

fredag 2. mars 2018

#Skandinaviasyr

I februar har jeg vært med på den artige challengen 
#SkandinaviaSyr 
på Instagram.
Jeg vil gjerne takke 
Ingrid og Ingrid fra siste sesong av Symesterskapet, 
som dro i trådene her. 

Her er mine bidrag!


Dag 1, Hvem er jeg!
Ja, her på min egen blogg trenger jeg vel ikke presentere meg noe meg. 
Jeg synes i alle fall dette var en artig utfordring, med fine oppgaver,
 hvor vi sygale kan stikke hodet frem og fortelle om det vi brenner for.
For meg er det jo først og fremst 
kreativitet og redesign.

Dag 2, Hvor jeg syr. 
Velkommen til mitt roterom!
Når det gror så fullt som dette, frister det ikke å sette seg ned og sy, 
det er rett og slett ikke plass!
Dag 3, Mønster eller kreativ? 
"Ja takk, begge deler," sier jeg, som Ole Brumm!
Jeg har nesten alltid ferdigmønster i bånn, og da stort sett fra Burda. 
Og så kommer kreativiteten oppå der. 
Jeg legger til og trekker fra. 
Siden nesten alt jeg lager er redesign, blir det unike produkt. 
Som her: Safari-tunikaen fra Burda 
ble crazy kjole av gardiner og gamle klær!
Dag 4, Hvorfor jeg syr. 
Det er en livsstil, og det er en familietradisjon.
Det kreative har alltid fulgt meg som en rød tråd gjennom livet. 
Derfor var det naturlig å kalle bloggen min 
Kristins Røde Tråd.
Denne tråden har blitt strikket, heklet, sydd og knyttet med. 
Den var også styrende i valg av utdannelse, 
og den har gitt meg uendelig masse glede!
Dag 5, Knapp eller glidelås?
Jeg holder en knapp på knappen!
Som barn begynte jeg å samle på knapper, og jeg gjør det visst fremdeles.
Knapper er både praktiske og dekorative, 
mens glidelåser skal helst skjules og bare være praktiske.

Knapper er litt som folk; 
de kommer i alle mulige farger, former, størrelser og materialer. 
Noen er enkle, mens andre er intrikate og kompliserte kunstverk.

Dag 6, Mitt nåværende prosjekt.
En frakk sydd av et gammelt veggteppe.
Kragen er av cordfløyel brodert med enkle, men effektfulle sting.
Dag 7, Min favoritt. 
Min favoritt er et kjolemønstermønster fra Burda 2011.
Jeg har utallige varianter av dette mønsteret. 
Sydd i olastoff, sort lin og stripete sommerstoff.
 Men også av blomstrete gardiner, 
duker, mykt skinn og gamle dressjakker. 
Dag 8, Planlegger å sy.
Det ligger utallige ideer i kø for å bli satt ut i live.
Her er to som er vinterlige og to som lengter mot sommeren.
(Jeg ble forresten så trigget av denne utfordringen,
 at jeg allerede har gjort ferdig den grønne skjorta 
og redesignet den gule kofta. 
Snart er de siste to ferdige også! Følg med, følg med...)
Dag 9, Stretch eller fast?
Jeg liker desidert best å sy i faste stoffer.
Jeg var skråsikker på intervjuet til Symesterskapet, 
og sa at jeg hadde sydd i all slags stoff, 
men fikk hjertet i halsen da vi i første episode skulle sy 
hettegenser(=stretch!) 
og i andre episode skulle sy 
tights (=stretchere enn stretch!!)
Jeg gamblet litt, og vant faktisk begge utfordringene...
Dag 10, Hvem lærte meg å sy?
MAMMA
Jeg var ikke gamle jenta da jeg begynte å sy og strikke, 
og det var mamma som lærte bort, 
lot meg holde på, prøve og feile, lekte inn kunnskapen. 
Som dere ser av barnetegningene, 
var jeg tidlig ute med å tenke design og mønster.
Mamma sydde ofte ting i par, 
som de fine grønne blusene vi hadde på julaften, 
eller de søte kjolene hun sydde til søsteren min Hilde og meg. 
Den blå kjolen sydde jeg til min egen konfirmasjon! 
Mamma satte håndverket høyt, 
og hennes ord om å utnytte stoffet godt,
passe på trådretningen osv, klinger i ørene mine fremdeles.
Hun er mitt store ideal og læremester.
Mamma døde i 2009, og jeg savner henne fælt. 
Hun hadde elsket alt det artige jeg har fått oppleve 
gjennom Symesterskapet, bloggen min, kurs og foredrag. 

Mammas forbilder var de store, vakre kusinene i nabohuset, 
som sydde de mest fantastiske kjoler på 50-tallet. 
Dag 11, Håndsøm
Det sies at strikking er som yoga for sjelen. 
Enig i det, men for meg er også håndsøm en lise for sjelen! 
Håndsøm gir meg ro og rom til å tenke underveis
 i den kreative prosessen.
 Håndsøm gir meg kontroll over materialer med "sterk vilje"
 og hådsøm gir plagget et kvalitetsløft, 
med f.eks håndsydde knappehull.

Mesteparten av denne slipskjolen er sydd for hånd. 
Bildet er fra en artikkel om meg i Norsk Husflid. 
Jenta er veldig blid, bare så synd at hun hadde en skikkelig 
Bad Hair Day
Dag 12, på innsiden
Ikke svart...

Dag 13, Nøye eller effektiv?
Med lang syerfaring, kommer effektiviteten. 
Men ikke på bekostning av kvaliteten.
Noen ganger er det gøy å lage noe som tar en halvtime, 
mens andre ganger er den kreative prosessen langsom. 
Jeg liker begge deler!
Her et skjørt jeg fiksa på en halvtime
 og en kåpe som tok noe mer tid...
Dag 14, Sy til andre
14. februar var Valentinsdagen, 
så da passet det godt å vise fram noen av brudekjolene 
jeg har sydd opp gjennom. 
Ikke ofte jeg tar slike oppdrag, 
men alltid gøy å jobbe fram kjolen med stor K sammen med bruden.
Dag 15, Sy om
Sy om eller redesign, er jo mitt hjertebarn og min brannfakkel!
Jeg har alltid drevet med redesign,
 først fordi jeg ikke hadde råd til å kjøpe nye stoffer
 og måtte ty til loppemarked. 
En annen grunn er jo at vi drukner i et søppelberg av tekstiler! 
Fretex tar imot
7 tonn tekstiler HVER DAG!!!
Og sist men ikke minst, 
så er jo redesign noe som utfordrer kreativiteten min, 
her er det ingen fasit!
De siste årene har jeg vært så heldig å kunne reise rundt i Norge
 og holde kurs og foredrag om Redesign. 
Og bloggen her er også en fin arena for meg og mine redesigneskapader!
Dag 16, Zero vaste
Zero waste er et viktig mål og en artig utfordring. Det betyr å bruke absolutt ALT!
Her et eksempel: genseren som ble til både veske, krave, lue og pulsvanter. Den søte modellen er forresten Sara og bildene er tatt av Guro Skjelderup
Måtte poste to ganger denne dagen, 
for jeg ville vise hva man kan bruke små stoffrester til: 
sy deg snasne lappeskjørt! 
Jeg vant denne utfordringen, og er nå lykkelig og nyinspirert eier 
av den flotte Redesignboka til 
Connie Riiser Berge, Siri Berrefjord og Marianne Hildeng Vigneau. 
Heldige meg!
Dag 17, Naturinspirert
Dag 18, Reparasjon
Det tynnslitte gamle pleddet fikk nytt liv med nye blomstrete stoffkanter
 og ble overstrødd av heklede roser!
Dag 19, For miljøet.
Jeg prøver å redde tekstiler som andre ser på som søppel, 
og så lage noe vakkert av dem. 
På den måten havner litt mindre på søppelberget, 
og forhåpentligvis gleder jeg noen rundt meg! 
Sara har på krave og pulsvanter laget av en babyjakke med tranflekker,
 mens Ella sin peplum-topp er laget av en hullete rund duk 
og en umoderne olabukse.
Litt kjedelige plagg kan også "pimpes opp" på enkelt vis.
Jeg går jo gjerne rundt med klær lager av gamle duker og gardiner...
Dag 20, 2hand
Delte denne lille solskinnshistorien fra 29.7.2014.
"Fant denne solgule kreasjonen på Fretex i Lillestrøm i dag. 
Da jeg prøvde den, fant jeg 500 kr i lommen!
 Sånne ting skjer aldri med meg.
Så jeg donerte pengene til Frelsesarmeen. 
Nå leker jeg hippie på terrassen!"
Dag 21, Kvalitet
For det første viser det kvalitet å gå med hjemmesydd og håndstrikka! 
Å tenke kvalitet ved materialvalg, er også viktig, jeg foretrekker 
naturmaterialer; ull, silke, lin og bomull, og lær framfor skai.
Her er bilder av de fine silke-kimonoene jeg redesignet sist høst. 
Kvalitet i stoffene, men også skyhøy kvalitet over sømarbeidet fra Japan,
Dag 22, Skal bli god til...
Rakk ikke noe innlegg denne dagen...

Dag 23, Grått eller farger?
Gjett hva jeg svarte...
Dag 24, Mitt design
"Min teknikk" må være å jobbe med lær.
Lærbitene hulles rundt kantene, så hekler jeg rundt bitene og setter dem sammen til nye ting; vesker, topper, skjørt, puter...

Dag 25, Summer vibez
Ja, takk det er jeg klar for nå!
Viser noen redesign-antrekk med høy sommerfaktor.
Dag 26, Andre hobbyer
Jeg er håndballmamma i full jobb, med stor pasjon for å sy. 
Da skulle en tro at døgnets 24 timer var fylt opp...
Men jeg har mange jern i ilden!
SANG OG MUSIKK
Jeg synger i Skedsmo kammerkor. 
Herlig gjeng, men utfordrende sjangermessig, øver masse...
Det musikalske prosjektet som har fulgt meg lengst, 
og som har blitt nære gode venner gjennom 25 år, er trioen 3 Ferme. 
Siri, Marianne og meg, tre ferme damer.
STRIKKING
Jeg sitter sjelden med hendene i fanget, jeg elsker å strikke! Alltid uten oppskrift, følger kun egne ville ideer.
SMYKKER
Å lage egne smykker er gøy, og gjerne i redesignmaterialer.

KAN NOEN FIKSE NOEN FLERE TIMER I DØGNET?!

Dag 27, Oppbevaring
Jeg har sett mange flotte syrom, 
med tellekanter i stoffbunkene og alt på stell. 
Det finner dere ikke hos meg! 
For andre ser det ut som rot og kaos, 
men jeg vet akkurat hva som er i hver sekk, eske og perm.

KREATIVT KAOS!
Dag 28, Mitt særpreg
Siste dag av #skandinaviasyr. 
De rundt meg vil vel si at jeg har min helt egne stil. Og den er jeg glad i! 
Jeg har et mål om at jeg hver dag skal ha på meg noe jeg har laget selv,
 eller kjøpt second hand.
 Noen dager er det bare et lite smykke jeg har mekka sjæl,
mens andre dager er det brukt og hjemmelaget fra topp til tå!
 Det handler om farger, stor variasjon i materialer, 
sydde ting, strikka, hekla, mye redesign og store smykker.
 Jeg prøver å følge en slags mote, men det blir helst min egen stil:

 "Aldri in-aldri umoderne!"



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen til meg.
Det setter jeg veldig pris på
Klem Kristin