Sider

MED ROM FOR KREATIVITET

søndag 25. mars 2018

En gul påskehilsen!

Plantefarging
Jeg har et veldig koselig sommerminne jeg hegner om;
For ca 15 år siden skulle Mamma og jeg prøve oss på litt plantefarging av garn i Reppa.
Hun ville farge billedvevgarn og jeg ville ha garn jeg kunne strikke noe av etterpå. 
Så jeg kjøpte med meg Raumagarns gammel serie.
 På apoteket kjøpte mamma tørka cochenille-biller 
vi kunne lage lekre rosanyanser av, og ellers brukte vi i alle fall bjørkeløv. 
Jeg har glemt hva mer, dessverre...
#
Spennende dager med koking og syding. 
1.bad for sterk farge og 2.bad for nyanser lysere.
Vi reiste hjem fra ferien med nydelige farger i bagasjen.
#
Jeg strikket meg en kofte med raglanfelling,
 men siden jeg aldri bruker mønster, risikerer jeg å komme feil ut.
 Dessverre skjedde det denne gangen!
 Tenkte jeg kunne rette det opp, men kofta var klippet opp foran allerede
 og alt det fine garnet var ødelagt.
#
Jeg har tatt vare på fadesen i alle disse årene, med en plan om å lage noe nytt. 
En gammel ullgardin i skjønneste gul har vært klar i mange år, 
men jeg har vært så redd for å klippe i kofta,
 for da er det endelig liksom...
#
Men med så mange andre prosjekt jeg har liggende til "modning",
 klikker liksom bare ideen plutselig på plass!
Strikket en kofte med feminin retro-fasong. 
Den brede borden laget jeg etter et gammelt åkle. 
Problemet var at raglanfellingen ble alt for lang, 
og da jeg prøvde å heise hele greia opp, ble kofta for kort i livet...
Mange ideer har vært skribler ned...
Men den endelige ideen kom da jeg bestemte meg for å bruke
 toppen som den var med ermene på.
Første steg: 
klippe av vrangborden og prøve ut krageløsninger av bestemors gamle skjerf.
Jeg strikket meg jo også en lue.
Den kan bli til lommer...
Kladding på stuegolvet
Ferdig kåpe i skarp vårsol




Liker dette åklemønsteret så godt!
Tror jeg må bruke det igjen i et restegarnsprosjekt som ligger for tur...
Alle sømmer er sydd for hånd!
Attersting i ullgarn.
Beholdt frynsene fra skjerfet som en ekstra effekt.
Gammelt jungelordtak fra Kristins røde tråd:

"Den som aldri kaster noe, har ting på lur"

8 fløyelstrekte okergule knapper kom fram i lyset igjen.
Sikkert fra rundt 1990.
3D lommer.
Delte lua i to - vipps romslige lommer!

Ønsker dere med dette ei riktig fin Påske!

Takk til deg,Ella, som har tatt bildene!



1 kommentar:

Takk for at du legger igjen en hilsen til meg.
Det setter jeg veldig pris på
Klem Kristin