Sider

MED ROM FOR KREATIVITET

onsdag 26. august 2015

Happy Hippie!




Jeg blir så inspirert av denne festival-hippie-stilen! 

Selv om sommeren snart er på hell, 
kan sommerens hippie-bluser godt brukes utover høsten 
med støvletter og lange strikkejakker til.

Slike tøffe og romantiske bluser er det kjapt å sy selv!
Du tenkte nok jeg ville si det, ja.

Alt du trenger er en kvadratisk duk som måler ca 120 cm x 120 cm og kanskje litt bånd.

I get so inspired by this festival hippie style!

Even if the summer is almost over, 
these blouses are cool with boots and long cosy knitted jackets too.

The best thing; you can easily make tops like this yourself!
All you need is a square table cloth measuring ca 120 cm x 120 cm


Jeg har laget en bluse av en brodert linduk med blondekant, og du trenger ikke sort belte i søm for å lage denne!

I used an embroidered white linen tablecloth with lace around the edges.


Brett duken diagonalt og bruk en vid t-skjorte som mal.

Fold it on the diagonal, and use a wide t-shirt as a pattern.


Merk opp der du skal klippe, og klipp ivei!
Sy sidesømmene med elastisk søm.
Sy sikk-sakk og damp!

Cut out after marking.
Sew, using an elastic seam, then press!


Halskant.
På denne blusen sydde jeg en splitt 
kantet med blondene jeg klippet bort under armene. 
Klippet en ganske liten halsåpning, litt lengre ned foran enn bak. 
Markerte midt foran og hvor dyp jeg ville ha splitten. 
La blondene helt inntil midt-foran oppmerkingen.

The neck line:
This blouse has a slit in the front, 
decorated with the lace I cut away under the sleeves.
Cut a quite narrow round opening.
Marked a line at the middle front for the slit, 
and placed the laces on either side of this marking.


Av en liten tøybit laget jeg et belegg. 
Tegnet opp der jeg skulle sy, og gjorde nettopp det, sydde!

A small piece of fabric became the facing.
Sewed around the slit opening


Klippet forsiktig opp mellom de to sømmene 
og vrengte belegget over på vranga. 
Dampet og festet det på baksiden med små usynlige sting!

Cut carefully between the seams 
and turned the facing over to the reverse side.
Fastened it by hand there.


Kantingen i halsen laget jeg av et matchende skråbånd. 
Sydde på rette mot rette og festet for hånd på vrangen til slutt.

Finished the blouse by sewing on a matching bias tape around the neck.


Ingrid!
Snakker meg om å stråle!!!


Blusen er ferdig, men du ser jeg har laget et belte til også.
Og slik gikk det:

Yes, you saw the belt...
This is how I made it:


Beltet er like langt som livvidden.
-Klippet en strimmel av baksidestoffet (det rødstripete) 8 cm bredt.
-Klippet en strimmel av et hvitt gammelt laken, 8 cm bredt 
og strøk på vliselin for å gjøre beltet mer stødig.
-Fant en blonderest, lang nok og bred nok, 
-Klippet skråbånd langt nok til å gå rundt hele beltet.
-Bomullsgarn til knytebånd.

Cut strips of fabric as long as the width around your waist and 8 cm wide.
One in the lining, one in white cotton and one in (crochet) lace.




La alle tre lagene oppå hverandre; stoffet til baksiden, hvitt laken og blonde.
Avrundet endene og sydde de sammen.
Kantet rundt med skråbånd. 
Tvinnet bånd av bomullsgarnet og festet i hver ende.

Sewed the three layers together and rounded the ends.
Sewed bias tape all around the belt.


Mer Ingrid!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Takk for at du legger igjen en hilsen til meg.
Det setter jeg veldig pris på
Klem Kristin